Materialen en spelletjes bij diverse boeken!

 

Kleine Ezel

 

In dit bestand vind je een ezeltje wat je onder de vlieger kan gebruiken (zie foto),
3 kleurplaten en een werkblad reeks plakken.


 

 

Ina mailde ons deze materialen

Bordspel Het rode kippetje

Kralenplank Het rode kippetje

Liedje: Zeg kippetje

RedHen (maskers)

 

Raad eens hoeveel ik van je hou - stempelkaarten

Raad eens hoeveel ik van je hou - stempelkaarten met lidw

Raad eens hoeveel ik van je hou - stempelboekje

Raad eens hoeveel ik van je hou - memorie

 

Kijk ook eens op
 
voor leuke ideeën.

 

 

 

 

 

Raad eens hoeveel ik van je hou, tekenopdracht

kleurplaat 1   kleurplaat 2   kleurplaat 3   kleurplaat 4


 

Het vogeltje dat te ver vloog / Henri Drent

Stempelkaarten   Stempelkaarten met lidw.pdf

Stempelboekje    Voorkant

Plaat-woord

Memorie

Ik wil de maan/Jonathan Emmett en Vanessa Caban

Stempelkaarten   Stempelkaarten met lidw

Stempelboekje

Memorie

Marleen mailde ons deze foto's van de knutselwerkjes die haar kinderen maakten. De molshoop hebben we van papier-maché gemaakt, om een plastic bakje. De molletjes zijn van klei gemaakt en er doorheen gestoken.

  Nandi's verrassing

Nandi's verrassing powerpoint van Sharon
Nandi's verrassing leesrups dieren van Sharon

 

Toneelstuk Kleine Bever en de Echo (van Leonie)
Werkboekje Kleine Bever en de Echo (van Leonie)

 

Tinka mailde ons stempelkaarten bij dit boek.

 

Tonneke mailde: In het praxisbulletin stond een leuke uitwerking van een boek voor kerstmis met allerlei opdrachten voor klankbewustzijn. Ik heb die opdrachtjes in doosjes gestopt (van IKEA zo'n stapel cadeaudoosjes). De doosjes zijn genummerd. Alleen al het sorteren op nummer geeft veel leerplezier. Dagelijks openen we een doosje en voeren de opdracht uit. Nu heb ik voor het boek van "Samen kunnen we alles" ook opdrachtjes gemaakt voor in de doosjes.

Inhoud Samen kunnen we alles   Klankkastje Samen kunnen we alles   Stempelkaart Samen kunnen we alles

 

Ellen mailde ons begrijpend lezen nav het boek 'klein wit visje'

 

Knijpkaart boeken - Hoeveelheden tellen (van Mieke)

 

Marjan mailde ons haar verzamelde informatie over het Het oinkbeest 

 

Sanne maakte hier stempelkaarten en een memorie bij.
Marga maakte de materialen Stempelboekje met lijnen, hakken van woorden en een kwartet.

Ook stuurde Marga ons deze liedjes. 

  Rian mailde ons: Hierbij wat knutsel- en spelletjestips bij mijn versjesboek Zacht zijn de wolken. Hierin staan versjes over begrippen, zoals Zacht, hard, vies, kaal, etc.



Appie en opa
R. Visser

 
Appie en opa
R. Visser
En een aantal kleurplaten bij Appie en opa. Deze verhaaltjes worden al vanaf 2001 voorgelezen bij Sesamstraat en er zijn twee groot formaat prentenboeken van verschenen.

 

Marga mailde allerlei materialen bij het boek Plons! 

Stempelkaarten   Stempelboekje   Stempelboekje met lijnen   Woord zin

Woordjes inschrijven    Woordjes van stippen

Leesrups   Logische reeks   Memorie

Digitaal prentenboek Plons!

In dit boek hieronder staat een leuk liedje over Plons

 

*Bea mailde ons foto's van haar musical Nijntje. Ga gauw kijken!

 

*Leuke ideeën bij Platvoetje door Paula.

 

*Een leuke memorie van Nellie en Cezar van Dorien.

 

*Drama bij het boek Rikki van Leonie.

 

*Marga schreef: Ik kwam een superleuk boek tegen, dat wij in de onderbouwgroepen heel goed kunnen gebruiken:

Soms een beetje stout : voorlezen, zingen en knutselen, daar word je vrolijk van! Het gaat over Frank en Jet die allerlei avonturen beleven: Over boos zijn, circus, muzikanten, tenten bouwen, ruimtevaart, feest, dromen, sneeuwstorm, de keuken, vogels, lente, ziek zijn, water, ruzie, de goochelaar. Ieder verhaaltje wordt uitgewerkt met een liedje, een spelletje vaak een of meerdere knutseltips of een versje. leuk om in je projecten te gebruiken of juist als klein tussendoor thema.

 

 

Dit boek stond centraal tijdens de nationale voorleesdagen 2005.

Op de website van Bibliotheek Breda vonden we het interactieve boek van Wat nu Olivier? Dit boek is verkozen tot prentenboek van het jaar.

Saskia stuurde ons  de volgende materialen:

Woordkaarten 1   Woordkaarten 2   Woordkaarten 3

Stempelboek Het stempelboek gebruik ik op twee manieren. Ik lamineer het origineel. Dan kunnen de kinderen met uitwisbare stiften de woorden schrijven of stempelen en daarna weer wegvegen. Deze liggen in de letter/cijferhoek. En ik kopieer ze (zwart/wit) zodat ze het op het papier kunnen stempelen of schrijven.

Knijperkaart

Van Saskia kregen we een uitwerking van het Thema Wat nu Olivier?

Mirjam mailde ons vanuit Denemarken stempelmaterialen
bij het boek Joris en de draak

Stempelkaarten Joris en de draak
Stempelkaarten Joris en de draak met lidw
Stempelboekje Joris en de draak

 

Annelies maakte dit jaar een Boekenladder (voorkant)   Boekenladder (achterkant)

Van Reina kregen we een boekverslag voor kleuters en een uitleg van hoe zij deze gebruikte:

BOEKVERSLAG VOOR KLEUTERS (NET IETS ANDERS DAN DE LOGEERBEER)

In mijn klas heb ik er zo mee gewerkt:
* De kinderen mochten 1 boek uitkiezen (uit de leeshoek / bibliotheek)
* Het boek ging samen met het boekverslag in de logeerkoffer (in de koffer zat ook instructie voor de ouders)
* Het kind kreeg deze mee naar huis gedurende 1 dag, maar als de ouders aangaven geen tijd te hebben (verjaardag o.i.d.) dan kreeg het kind de koffer nog een dag extra.
* Ht boekverslag werd thuis m.b.v. de ouders ingevuld.
* De volgende dag mocht het kind op mijn stoel vertellen waar het boek over ging en het mooiste plaatje laten zien aan de rest van de klas.
* Met heel de klas bespraken we de ingevulde antwoorden van het boekverslag (de schriftelijke versie die samen met de ouders was ingevuld was voor mij, als leerkracht, een handig houvast tijdens het bespreken

Tip 1: De logeerkoffer kan uiteraard ook langer met het kind mee
Tip 2: Aangezien ik een groot aantal allochtone kinderen in de klas heb, heb ik een Turkse en Marokkaanse ouders gevraagd om de Turkse en Marokkaanse tekst op te schrijven van de vragen uit het boekverslag (op die manier is de drempel niet te hoog voor de allochtone ouders om mee te doen).