Ik voel een voet

 

Bekijk het boek hier online!

 

Nancy liet de kinderen een hangmat beschilderen die ze later boven de thematafel hing:

Materialen

Stempelkaarten: Ik voel ..... met lidwoorden   Ik voel ...... zonder lidwoorden  

Stempelboekje: Ik voel .....

Stempelvel: Stempelvel per dier

 

Spelletjes

Memorie: Ik voel een voet (twee keer afdrukken)

 

Lesideeën

Wij maakten voor in de klas een paar voelzakjes, in ieder zakje zitten 5 voorwerpen die de kinderen ook terug vinden op dit werkblad voelzakjes. Natuurlijk kun je de kinderen meteen het werkblad geven maar je kan ze ook eerst laten raden/tekenen wat ze voelen. Het blad op de foto is het antwoordblad, handig voor de juf!

Ik voel een voet Tips en speelsuggesties voor kinderdagverblijven.

Basisschool Aventurijn werkte al eens over dit thema, daar vonden we dit leuke liedje op de melodie van Hoedje van papier:
Eén, twee, drie, vier,
wat hoor ik daar, wat voel ik hier.
Eén, twee, drie vier,
ik voel een heel groot dier.
Voelen hier en voelen daar,
voelen, voelen, raden maar,
Eén, twee, drie, vier,
ik voel een (schildpad) hier.

Op Het Palet werd ook over Ik voel een voet gewerkt, kijk maar eens bij groep 1-2A en 1-2B.

Kleurplaten: bok 1   bok 2   schildpad 1   schildpad 2   vleermuis 1   vleermuis 2   vogel 1   vogel 2

Van deze kleurplaten maakten wij bijvoorbeeld onze verjaardagskalender:

En als je bok 1 en bok 2 laat kleuren kun je ze tegen elkaar plakken, op deze manier hangen ze nu bij ons boven de groepjes kinderen. Een heel leuke opdracht om twee kinderen een dier hetzelfde te laten kleuren.

 

Deze hangmat lieten wij kleuren en erboven tekenden de kinderen (groep 2) de dieren.

Deze hangmat lieten wij beplakken met stukjes papier en daarna mochten de kinderen (groep 1) de dieren kleuren.

 

Werkbladen

Braille alfabet (gebruik dit alfabet om onderstaande werkbladen te maken of laat de kinderen met een prikpen de dikke zwarte bolletjes prikken aan de achterkant van het papier, aan de voorkant voelen ze dan het brailleschrift)

Schrijf onderstaande woordjes in braille (2 werkbladen)
(laat de kinderen de te kleuren bolletjes met stift inkleuren, je voelt dan het brailleschrift beter, of laat ze ze beplakken)

 

Schrijfpatronen

 

Maak groepjes van octopussen

Maak groepjes van vogels

 

Evenveel/meer/minder 1-5 Evenveel/meer/minder 5-10

Teken er steeds 1 meer schildpadden

Teken er steeds 1 minder schildpadden

Teken er steeds evenveel schildpadden

Teken er steeds 1 meer octopussen

Teken er steeds 1 minder octopussen

Teken steeds evenveel octopussen

Teken er steeds 1 meer vleermuizen

Teken er steeds 1 minder vleermuizen

Teken er steeds evenveel vleermuizen

Teken er steeds 1 meer vogels

Teken er steeds 1 minder vogels

Teken er steeds evenveel vogels

 

Kralenplanken


Laat de kinderen zelf een olifant inkleuren en daarna naleggen of laat de gelegde olifant nakleuren op een kralenplank-voorbeeld.

 

Knutselen

Laat de kinderen een cirkel met een diameter van 20 cm uitprikken. Knip per kind 2 wcrollen, 1 rol knip je doormidden over de lengte en over de breedte, zo heb je 4 poten. De andere rol knip je doormidden over de lengte en daarvan knip je 1 kant rond (kop) en van de andere helft maak je een driehoekje (staartje). Niet dit alles aan elkaar en laat het door de kinderen beschilderen:

 

Ik voel een voet! Ik voel een voet! Maranke Rinck
In samenwerking met blinde kinderen en hun volwassen begeleiders in India en Nederland is dit unieke prentenboek ontwikkeld waarmee kinderen met een visuele handicap niet alleen de tekst, maar ook de illustraties kunnen ervaren. De materialen die in dit boek zijn verwerkt zijn zo gekozen dat zij aansluiten bij de belevingswereld van blinde en slechtziende kinderen. Elk boek wordt met de hand gemaakt in India. Daardoor kunnen er afwijkingen en oneffenheden voorkomen. Ieder boek is anders, ieder exemplaar is een uniek kunstwerk. Dit boek kwam tot stand mede dankzij een bijdrage van de Stichting Winckel - Sweep in de ontwikkelingskosten. Van ieder boek dat in Nederland wordt verkocht, gaat zes euro naar India. Dankzij het feit dat de Stichting Winckel - Sweep dit bedrag verdubbelt en de bijdrage van Dreaming Fingers, de ontwerper en producent van de boeken, kan voor ieder boek dat in Nederland wordt gekocht ook een boek worden gemaakt voor een blind kind in India dat niet de mogelijkheden heeft er zelf een aan te schaffen.